ကျောင်းသားလူငယ်များအတွက် လွယ်ကူရိုးရှင်းသော စာစီစာကုံးရေးသားနည်း

**Unicode**

ကျောင်းသားလူငယ်များ လွယ်ကူသော အတွေးအခေါ်ဖြင့် ရိုးရှင်းသော စာ(၁၀) ကြောင်း၊ စာစီစာကုံးတစ်ပုဒ် ရေးသားနိုင်စေရန် ပထမဦးစွာ စာဖတ်အားကောင်းရန်လိုအပ်ပါတယ်။
မိဘများအနေဖြင့်လည်း မိမိတို့၏ သား/သမီးများကို စာအုပ်စာပေများ ဖတ်သည့်အလေ့အထများရှိအောင် တိုက်တွန်းရန်မှာ အထူးပင်လိုအပ်ပါတယ်။
စာအုပ်စာပေဖတ်သည့် ကျောင်းသားများနဲ့ စာဖတ်အားနည်းတဲ့ ကျောင်းသားများတွင် ကွာခြားချက်က ကျောင်းနေအရွယ် ကျောင်းများတွင် စာ (၁၀) ကြောင်း၊ စာစီစာကုံးရေးရာတွင် အလွန်ပင်သိသာပါတယ်။
စာဖတ်အားကောင်းသောသူမှာ ၎င်း၏အရေးအသားမှာ ကွန့်မြူးလှပအောင်ရေးပြီး စာဖတ်အားနည်းသောသူမှာ အရေးအသားပုံမှန်သာရှိပြီး မူရင်းလိုရင်းကိုပင် အကြောင်းအရာကိုမရောက်ဖြစ်နေတတ်ပါတယ်။
ဒါဆိုရင် စာစီစာကုံးကောင်းတစ်ပုဒ်ဖြစ်ဖို့ ကျောင်းသား/သူတွေ ဘယ်လိုရေးသားမလဲ….
စတုတ္ထတန်းကနေ အထက်တန်းကျောင်းသားတွေအထိပါမက တက္ကသိုလ်ကျောင်းသားများပါမကျန် တွေးခေါ်ပြီးရေးသားနိုင်ရန် စာအုပ်စာပေများများဖတ်ပေးရန်မှာ လိုအပ်ပါတယ်။
စာစီစာကုံးရေနည်း၊ အတွေးအခေါ်ပိုင်းဆိုင်ရာကို အနည်းငယ်တင်ပြပေးပါမယ်…

**ဦးစွာစာစီစာကုံးတစ်ပုဒ်ရေးသားတော့မယ်ဆိုရင် အရင်သိထားသင့်တာက ကိုယ့်ရေးမယ့် စာစီစာကုံးက ဘယ်လိုအရေးအသားနဲ့ ရေးမလဲဆိုတာကို စတင်စဉ်းစားလိုက်ပါ။

အကြမ်းအားဖြင့် ရေးသားနည်းက (၄) နည်းရှိပါတယ်။
(၁) သရုပ်ဖော်ရေးနည်း

(၂) ဖြစ်စဉ်ပြရေးနည်း

(၃) ဖွင့်ဆိုရှင်းပြရေးနည်း

(၄) ကျိုးကြောင်းပြရေးနည်း တို့ပဲဖြစ်ပါတယ်။
ဒီရေးနည်း (၄) နည်းဟာဆိုရင် ပုံမှန်ကျောင်းသား/သူတွေ မကွဲပြားနိုင်ပါဘူး။ ကျောင်းသား/သူတွေဟာ ပုံမှန်လောက်ပဲတွေးမယ်၊ ရေးမယ် အဲ့ဒီလောက်ပဲ သိတာပါ။ အထက်တန်း ကျောင်းသား/သူတွေတော့ သိကောင်းသိနိုင်ပါလိမ့်မယ်။ ဒါကလဲ အင်မတန်မြန်မာစာပေကို ချစ်မြတ်နိုးပြီး လိုက်စားစတဲ့သူတွေမို့ပါ။
ဒီရေးနည်း (၄) နည်းကို ဝေခွဲမရဖြစ်နေတတ်တဲ့ ကျောင်းသား/သူလူငယ်များအတွက် အဓိကရေးသားလို့ရတဲ့ နည်း (၂) နည်းရှိပါသေးတယ်။

“သုတ" နဲ့ "ရသ" ဆိုတဲ့ရေးနည်းပါ။
ဗဟုသုတ အကြောင်းအရာများကို အလေးပေးရေးသားလိုရင် "သုတ" နဲ့ရေးမယ်။ ခံစားချက်ေတွေကို အလေးပေးဖော်ပြရေးသားလိုရင် "ရသ" နဲ့ရေးမယ်။
စာမေးပွဲဖြေမယ့် ကျောင်းသား/သူတွေဆိုရင် ကိုယ်ကဘယ်အရေးအသားကို ပိုင်နိုင်မလဲအရင်ရွေးပါ ပြီးမှသာ တွေးခေါ်ရေးသားပါ။ ဒါဆိုရင်ပိုပြီးအဆင်ပြေလွယ်ကူစေပါလိမ့်မယ်။
အဓိက အထက်ကျောင်သား/သူတွေမှာဆိုရင် နောက်ထပ်အဓိကကျသော အချက်က သဒ္ဒါနည်းမှန်ကန်ပြီး ရှင်းလင်းပြေပြစ် ကျစ်လစ်သော စာစီစာကုံးအရေးသား တစ်ခုဖြစ်ရန် လိုအပ်ပါတယ်။
သာမန်ကျောင်းသား/သူတစ်ယောက်အနေနဲ့ လေ့လာမယ်၊ စာအုပ်စာပေလဲဖတ်မယ်ဆိုရင် သူအတွက် ကောင်းမွန်တဲ့စာစီစာကုံး တစ်ပုဒ်ရရှိလာမှာ အခက်အခဲမရှိလောက်ပါဘူး။
စတုတ္ထတန်းနဲ့ အလယ်တန်းကျောင်းသား/သူတွေကို ဆရာ/ဆရာမများက စာစီစာကုံးရေးခိုင်းရင် သီးသန့် (Note) အနေနဲ့ အောက်မှာပေးထားတဲ့ အချက်အလက်တွေ့ပါလိမ့်မယ်။
ဒါဆိုရင် ပေးထားချက်တွေကို ချဲ့ထွင်ပြီး အတွေးအမြင်နဲ့ အတွေ့အကြုံတွေကို ပေါင်းစပ်ရေးသားရင် လွယ်ကူနိုင်ပါတယ်။

အဲ့ဒီလို ရေးသားနိုင်ဖို့အတွက်လည်း စာအုပ်တစ်အုပ်ကို ဖတ်တဲ့အခါမှာ…
(က) ဗဟုသုတ

(ခ) အတွေးအမြင်

(ဂ) ခံစားမှုနဲ့ သေချာနားလည်အောင် ဖတ်ပေးထားရပါမယ်။

၎င်း (၃) ချက်ကိုရပြီဆိုရင် ရေးသားတဲ့နေရာမှာ (က) စာတွေ့၊ (ခ) ကိုယ်တွေ့၊ (ဂ) ပြဌာန်းစာ အစရှိတာတွေနဲ့ တွဲဖက်ရေးသားနိုင်ပါတယ်။
နောက်ဆုံးအချက်အနေနဲ့ ပေးထားတဲ့ အချက်အလက်ကို ချဲ့ထွင်မယ်ရေးသားမယ်၊ ခေါင်းစဉ်နဲ့ အံဝင်ခွင်ကျဖြစ်အောင် ရေးမယ်ဆိုရင် ကောင်းမွန်တဲ့ စာစီစာကုံးတစ်ပုဒ်ကို လွယ်ကူစွာရရှိလာနိုင်ပါတယ်။
ဥပမာ။ ကျောင်းသားတစ်ယောက်ဟာ သူခရီးလုံးဝကိုမထွက်ဘူးပါဘူး။ ဒါပေမဲ့စာစီစာကုံးရေးရမှာက " တစ်ခါကဘုရားဖူးတစ်ခေါက်" ၊ "သာယာလှပသော ကျေးရွာသို့အလည်တစ်ခေါက်" အဲ့ဒီလို စာစီစာကုံးမျိုးဆို စာဖတ်ထားမှသာ ခံစားချက်ထည့်ပြီး တွေးခေါ်ရေးသားနိုင်မှာပါ။

Read More:>>>> "In, On, At ဆိုတဲ့စကားလုံးတွေကို ဘယ်လိုနေရာတွေမှာ အသုံးပြုမလဲ?

ဒါကြောင့် ကျောင်းသားလူငယ်များအနေဖြင့် စာအုပ်စာပေ များများဖတ်ပါရန် တိုက်တွန်းအပ်ပါတယ်။ မိမိတို့၏ အချိန်များကို အကျိုးရှိစွာအသုံးချရန် ဂရုဏာမေတ္တာဖြင့် တိုက်တွန်းလိုပါတယ်။
(မိမိ၏ အထက်တန်းကျောင်းသားဘဝ အတွေ့အကြုံနှင့် ဆရာသမားများ၏ ပြောကြားခဲ့သော စကားများ၊ သင်ကြားခဲ့သော အကြောင်းအရာများ အစရှိသည်များကို မိမိ၏ အတွေ့အကြုံတို့ဖြင့် ပေါင်းစပ်ရေးသားခြင်းဖြစ်ပါတယ်။ ကျောင်းသားလူငယ်များအတွက် အထောက်အကူဖြစ်စေရန် ရည်ရွယ်ရေးသားခြင်းဖြစ်ပါတယ်။)

Authoress: Phyoe Thazin Shwe

**Zawgyi**

ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား လြယ္ကူေသာ အေတြးအေခၚျဖင့္ ရုိးရွင္းေသာ စာ(၁၀) ေၾကာင္း၊ စာစီစာကံုးတစ္ပုဒ္ ေရးသားႏုိင္ေစရန္ ပထမဦးစြာ စာဖတ္အားေကာင္းရန္လိုအပ္ပါတယ္။
မိဘမ်ားအေနျဖင့္လည္း မိမိတို႕၏ သား/သမီးမ်ားကို စာအုပ္စာေပမ်ား ဖတ္သည့္အေလ့အထမ်ားရွိေအာင္ တိုက္တြန္းရန္မွာ အထူးပင္လိုအပ္ပါတယ္။
စာအုပ္စာေပဖတ္သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားနဲ႔ စာဖတ္အားနည္းတဲ႔ ေက်ာင္းသားမ်ားတြင္ ကြာျခားခ်က္က ေက်ာင္းေနအရြယ္ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ စာ (၁၀) ေၾကာင္း၊ စာစီစာကံုးေရးရာတြင္ အလြန္ပင္သိသာပါတယ္။
စာဖတ္အားေကာင္းေသာသူမွာ ၄င္း၏အေရးအသားမွာ ကြန္႔ျမဴးလွပေအာင္ေရးၿပီး စာဖတ္အားနည္းေသာသူမွာ အေရးအသားပံုမွန္သာရွိၿပီး မူရင္းလိုရင္းကိုပင္ အေၾကာင္းအရာကိုမေရာက္ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
ဒါဆိုရင္ စာစီစာကံုးေကာင္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္ဖို႔ ေက်ာင္းသား/သူေတြ ဘယ္လိုေရးသားမလဲ….
စတုတၳတန္းကေန အထက္တန္းေက်ာင္းသားေတြအထိပါမက တကၠသုိလ္ေက်ာင္းသားမ်ားပါမက်န္ ေတြးေခၚၿပီးေရးသားႏိုင္ရန္ စာအုပ္စာေပမ်ားမ်ားဖတ္ေပးရန္မွာ လိုအပ္ပါတယ္။
စာစီစာကံုးေရနည္း၊ အေတြးအေခၚပိုင္းဆိုင္ရာကို အနည္းငယ္တင္ျပေပးပါမယ္…

**ဦးစြာစာစီစာကုံးတစ္ပုဒ္ေရးသားေတာ့မယ္ဆိုရင္ အရင္သိထားသင့္တာက ကိုယ့္ေရးမယ့္ စာစီစာကံုးက ဘယ္လိုအေရးအသားနဲ႔ ေရးမလဲဆိုတာကို စတင္စဥ္းစားလိုက္ပါ။

အၾကမ္းအားျဖင့္ ေရးသားနည္းက (၄) နည္းရိွပါတယ္။
(၁) သရုပ္ေဖာ္ေရးနည္း

(၂) ျဖစ္စဥ္ျပေရးနည္း

(၃) ဖြင့္ဆိုရွင္းျပေရးနည္း

(၄) က်ိဳးေၾကာင္းျပေရးနည္း တို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေရးနည္း (၄) နညး္ဟာဆိုရင္ ပံုမွန္ေက်ာင္းသား/သူေတြ မကြဲျပားႏိုင္ပါဘူး။ ေက်ာင္းသား/သူေတြဟာ ပံုမွန္ေလာက္ပဲေတြးမယ္၊ ေရးမယ္ အဲ့ဒီေလာက္ပဲ သိတာပါ။ အထက္တန္း ေက်ာင္းသား/သူေတြေတာ့ သိေကာင္းသိႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါကလဲ အင္မတန္ျမန္မာစာေပကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးၿပီး လိုက္စားစတဲ့သူေတြမို႔ပါ။
ဒီေရးနည္း (၄) နည္းကို ေဝခြဲမရျဖစ္ေနတတ္တဲ့ ေက်ာင္းသား/သူလူငယ္မ်ားအတြက္ အဓိကေရးသားလို႔ရတဲ႔ နည္း (၂) နည္းရွိပါေသးတယ္။

“သုတ" နဲ႔ "ရသ" ဆိုတဲ့ေရးနည္းပါ။
ဗဟုသုတ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို အေလးေပးေရးသားလိုရင္ "သုတ" နဲ႔ေရးမယ္။ ခံစားခ်က္ေေတြကို အေလးေပးေဖာ္ျပေရးသားလိုရင္ "ရသ" နဲ႔ေရးမယ္။
စာေမးပြဲေျဖမယ့္ ေက်ာင္းသား/သူေတြဆိုရင္ ကိုယ္ကဘယ္အေရးအသားကို ပိုင္ႏိုင္မလဲအရင္ေရြးပါ ၿပီးမွသာ ေတြးေခၚေရးသားပါ။ ဒါဆိုရင္ပိုၿပီးအဆင္ေျပလြယ္ကူေစပါလိမ့္မယ္။
အဓိက အထက္ေက်ာင္သား/သူေတြမွာဆိုရင္ ေနာက္ထပ္အဓိကက်ေသာ အခ်က္က သဒၵါနည္းမွန္ကန္ၿပီး ရွင္းလင္းေျပျပစ္ က်စ္လစ္ေသာ စာစီစာကံုးအေရးသား တစ္ခုျဖစ္ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။
သာမန္ေက်ာင္းသား/သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ေလ့လာမယ္၊ စာအုပ္စာေပလဲဖတ္မယ္ဆိုရင္ သူအတြက္ ေကာင္းမြန္တဲ့စာစီစာကံုး တစ္ပုဒ္ရရွိလာမွာ အခက္အခဲမရွိေလာက္ပါဘူး။
စတုတၳတန္းနဲ႔ အလယ္တန္းေက်ာင္းသား/သူေတြကို ဆရာ/ဆရာမမ်ားက စာစီစာကံုးေရးခိုင္းရင္ သီးသန္႔ (Note) အေနနဲ႔ ေအာက္မွာေပးထားတဲ႔ အခ်က္အလက္ေတြ႔ပါလိမ့္မယ္။
ဒါဆိုရင္ ေပးထားခ်က္ေတြကို ခ်ဲ႔ထြင္ၿပီး အေတြးအျမင္နဲ႔ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ေပါင္းစပ္ေရးသားရင္ လြယ္ကူႏိုင္ပါတယ္။

အဲ့ဒီလို ေရးသားႏိုင္ဖို႔အတြက္လည္း စာအုပ္တစ္အုပ္ကို ဖတ္တဲ့အခါမွာ…
(က) ဗဟုသုတ

(ခ) အေတြးအျမင္

(ဂ) ခံစားမႈနဲ႔ ေသခ်ာနားလည္ေအာင္ ဖတ္ေပးထားရပါမယ္။

၄င္း (၃) ခ်က္ကိုရၿပီဆိုရင္ ေရးသားတဲ့ေနရာမွာ (က) စာေတြ႔၊ (ခ) ကိုယ္ေတြ႔၊ (ဂ) ျပဌာန္းစာ အစရွိတာေတြနဲ႔ တြဲဖက္ေရးသားႏိုင္ပါတယ္။
ေနာက္ဆံုးအခ်က္အေနနဲ႔ ေပးထားတဲ႔ အခ်က္အလက္ကို ခ်ဲ႔ထြင္မယ္ေရးသားမယ္၊ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ ေရးမယ္ဆိုရင္ ေကာင္းမြန္တဲ႔ စာစီစာကံုးတစ္ပုဒ္ကို လြယ္ကူစြာရရွိလာႏိုင္ပါတယ္။
ဥပမာ။ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ဟာ သူခရီးလံုးဝကိုမထြက္ဘူးပါဘူး။ ဒါေပမဲ့စာစီစာကံုးေရးရမွာက " တစ္ခါကဘုရားဖူးတစ္ေခါက္" ၊ "သာယာလွပေသာ ေက်းရြာသို႔အလည္တစ္ေခါက္" အဲ့ဒီလို စာစီစာကံုးမ်ိဳးဆို စာဖတ္ထားမွသာ ခံစားခ်က္ထည့္ၿပီး ေတြးေခၚေရးသားႏိုင္မွာပါ။

Read More:>>>>  In, On, At ဆိုတဲ့စကားလံုးေတြကို ဘယ္လိုေနရာေတြမွာ အသံုးျပဳမလဲ?

ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ားအေနျဖင့္ စာအုပ္စာေပ မ်ားမ်ားဖတ္ပါရန္ တိုက္တြန္းအပ္ပါတယ္။ မိမိတို႔၏ အခ်ိန္မ်ားကို အက်ိဳးရွိစြာအသံုးခ်ရန္ ဂရုဏာေမတၱာျဖင့္ တိုက္တြန္းလိုပါတယ္။
(မိမိ၏ အထက္တန္းေက်ာင္းသားဘဝ အေတြ႔အႀကံဳႏွင့္ ဆရာသမားမ်ား၏ ေျပာၾကားခဲ့ေသာ စကားမ်ား၊ သင္ၾကားခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား အစရွိသည္မ်ားကို မိမိ၏ အေတြ႔အႀကံဳတို႔ျဖင့္ ေပါင္းစပ္ေရးသားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ားအတြက္ အေထာက္အကူျဖစ္ေစရန္ ရည္ရြယ္ေရးသားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။)

Authoress: Phyoe Thazin Shwe

Tips Tips Tips Tips Latest Post Read 16707 times