ပညာရေးဝန်ထမ်းများ မဖြစ်မနေသိထားသင့်သောအချက်များ

** Unicode **

၁။ ပညာရေးဝန်ကြီး - Dr.မျိုးသိမ်းကြီး
၂။ ပညာရေး ဒုတိယဝန်ကြီး - ဦးဝင်းမော်ထွန်း
၃။ ပညာရေးဝန်ကြီးဌာန၏ရည်ရွယ်ချက်နှင့်တာဝန် 
* ကျောင်းနေအရွယ်လူငယ်အားလုံးပညာသင်ယူခွင့်ရှိစေရန်။
* မြန်မာနိုင်ငံ၏ပညာရေးအဆင့်အတန်းမြင့်မာလာစေရန်။

** ပညာရေးဆောင်ပုဒ်များ **
၁။ ပညာရေးဝန်ကြီးဌာနဆောင်ပုဒ် - စိတ်ဓာတ်၊စည်းကမ်း၊ပညာ
၂။ ပညာရေးဆောင်ပုဒ် - ပညာရေးဖြင့် ခေတ်မီဖွံ့ဖြိုး တိုးတက်သော နိုင်ငံတော်ကြီး တည်ဆောက်အံ့။
၃။ ဘက်စုံပညာရေး ဆောင်ပုဒ် - ကာယ၊ ဉာဏ၊ စာရိတ္တနှင့် ရသ၊ သက်မွေး ဘက်စုံပညာရေး။
၄။ မိဘ ဆရာ အသင်းဆောင်ပုဒ် - မိဘဆရာပူးပေါင်း ကလေးပညာကောင်း။
၅။ ကျောင်းကောင်စီဆောင်ပုဒ် 
* အများအကျိုးဆောင်ကိုယ့်အကျိုးအောင်။
* စုပေါင်းညီညာအောင်ကြောင်းဖြာ။
၆။ စာပေဗိမာန်ဆောင်ပုဒ် -အမှောင်ခွင်း၍အလင်းဆောင်အံ့။
၇။ ပညာတန်ဆောင်ဆောင်ပုဒ် - ပညာ၊သမာ၊အာဘာ နတ္ထိ။
၈။စာတတ်မြောက်ရေးနေ့ဆောင်ပုဒ် -"စာတတ်မြောက်ရေးဆောင်ရွက်စို့ငြိမ်းချမ်းရေးကိုတည်ဆောက်ဖို့"
၉။ဆရာများနေ့ဆောင်ပုဒ် -"လူဘောင်အဖွဲအစည်းစဉ်ဆက်မပြတ်တိုး၊တတ်ရေးဆရာ့စွမ်းရည်မြှင့်တင်ပေး"
၁၀။ကမ္ဘာ့ဆရာများနေ့ဆောင်ပုဒ် - "ဆရာများကို တန်ဖိုးထားလို့ သူတို့အဆင့်အတန်းကို မြှင့်တင်စို့" (Valuing Teachers,Improving their Status)
၁၁။အခြေခံပညာကျောင်းများ၏ဆောင်ပုဒ် - "စိတ်ဓာတ်-စည်းကမ်း-ပညာ"

>ကမ္ဘာ့ဆရာများနေ့(World Teacher' Day) - အောက်တိုဘာလ(၅)ရက် (ဆရာများနေ့ကို ၁၉၆၆တွင်စတင်ခဲ့သည်။)
>စာတတ်မြောက်ရေးနေ့ကို (၁၉၅၆) အီရန်နိုင်ငံတွင်စတင်ခဲ့သည်။
>စာတတ်မြောက်ရေးနေ့ဆောင်ပုဒ်ကို ယူနတ်စကိုအဖွဲ့ကြီးမှသတ်မှတ်ပေးသည်။
>နိုင်ငံတကာစာတတ်မြောက်ရေးနေ့စက်တင်ဘာလ(၈)ရက်
>ပညာယူနည်း၃သွယ် 
* ကျောင်းတွင်းပညာရေး(Formal Education)
* ကျောင်းပြင်ပပညာရေး (Non-Formal Education)
* ကိုယ်တိုင်သတ်မှတ်သင်ယူပညာရေး (Informal Education)
>ကျောင်း၏ကျင့်ရာ ခုနှစ်ဖြာ
၁။ကျောင်း၏မြင့်မြတ်ခြင်းဆိုသည်မှာ ဆရာသမားကိုရိုသေလေးစားခြင်း၊
၂။ကျောင်း၏အနှစ်သာရမှာ စည်းကမ်းရှိခြင်း၊စာကြိုးစားခြင်း။
၃။ကျောင်း၏ငြိမ်းချမ်းခြင်းဆိုသည်မှာ တစ်ဦးပေါ်တစ်ဦး မေတ္တာသစ္စာရှိခြင်း။
၄။ကျောင်း၏ကျက်သရေဆိုသည်မှာ ကျောင်း၏ ဝန်းကျင်သန့်ရှင်းစင်ကြယ်ခြင်း။
ကျောင်း၏ဂုဏ်သတင်းဆိုသည်မှာ အများအကျိုးသယ်ပိုးဆောင်ရွက်ခြင်း။
၆။ကျောင်း၏ပျော်ရွှင်ခြင်းဆိုသည်မှာ စည်းလုံးညီညွတ်ခြင်း။
၇။ကျောင်း၏ပင်မအလုပ်ဆိုသည်မှာ နိုင်ငံသားကောင်းမွေးထုတ်ပေးခြင်း။
>ကျောင်းကောင်စီ၏ သစ္စာ အဓိဋ္ဌာန် (၄) ချက်မှာ
၁။မိမိကိုယ်ကိုကောင်းအောင်ကြိုးစားမည်
၂။မိမိအတန်းကိုကောင်းအောင်ကြိုးစားမည်။
၃။မိမိကျောင်းကိုကောင်းအောင်ကြိုးစားမည်။
၄။မိမိတိုင်းပြည်အတွက်ကောင်းအောင်ကြိုးစားမည်
>စည်းကမ်းလိုက်နာမှုနှစ်မျိုး 
(၁)အကြောက်တရားနှင့်ယှဉ်သည့်လိုက်နာမှု
(၂)အသိတရားနှင့်ယှဉ်သည့်လိုက်နာမှု။
>ကျောင်းလုပ်ငန်းစွမ်းဆောင်မှုအဆင်(၁၂) ချက်ကိုခွဲခြားထားသည့်အပိုင်း(၂) ပိုင်းမှာ
၁။စီမံအုပ်ချုပ်ရေးအပိုင်း 
၂။သင်ကြားရေးအပိုင်း 
> မြန်မာ့ပညာရေး ရည်မှန်းချက်
"မျက်မှောက်ကာလဖြစ်သော ပညာခေတ်စိန်ခေါ်မှုကို ရင်ဆိုင်နိုင်မည့် အစဉ်လေ့လာသင်ယူနိုင်သော လူ့ဘောင်အဖွဲ့အစည်းကို ဖန်တီးပေးနိုင်သည့် ပညာရေးစနစ်တစ်ခု ဖြစ်ထွန်းလာစေရန်"

>မြန်မာနိုင်ငံ၏ပညာရေး မူဝါဒ(၄)ရပ်
(၁)အခြေခံပညာကို လူတိုင်းသင်ယူခွင့်ရရှိစေရန်
(၂)ကိုယ်ကျင့်တရား စာရိတ္တမြင့်မားမှုကို အခြေခံရန်
(၃)နိုင်ငံတော်တည်ဆောက်မှုအတွက် လိုအပ်သော သိပ္ပံနှင့်နည်းပညာအပါအဝင် ပညာရပ်အသီးသီးကို တိုးတက်ပြန့်ပွားစေရန်
(၄)နိုင်ငံတော်၏ ကျေးဇူးသစ္စာခံပြီး နိုင်ငံတော်တည်ဆောက်မှုအတွက်အလုပ်အကျွေးပြုမည့် အတတ်ပညာရှင် အသိပညာရှင်များ ကျွမ်းကျင်သည့်လုပ်သားကောင်းများနှင့်လက်တွေ့လုပ်ဆောင်နိုင်မည့် တတ်ကျွမ်းသော ပညာရှင်များမွေးထုတ်ပေးရန်

>ဆရာကောင်းဖြစ်ဖို့"စ"ငါးလုံးနှင့်"အ"ငါးလုံး
`စ´ငါးလုံး
(၁)စိတ်ဓာတ်မွန်မြတ်ခိုင်မာခြင်း
(၂)စေတနာမှန်ခြင်း
(၃)စည်းကမ်းရိုသေလိုက်နာခြင်းနှင့်စာရိတ္တကောင်းခြင်း
(၄)စာပေကိုစနစ်တကျလေ့လာခြင်း
(၅)စိစစ်ဝေဖန်သည့်အလေ့အကျင့်ပျိုးထောင်ခြင်း
`အ´ငါးလုံး
(၁)အဂတိတရားလေးပါးရှောင်ပါ
(၂)အရှက်မရှိလူမျိုးအလဇ္ဇီဖြစ်ခြင်းကိုရှောင်ပါ
(၃)အချောင်ခိုမှုကိုရှောင်ပါ
(၄)အစွန်းရောက်မှုကိုရှောင်ပါ
(၅)အသပြာလောက၏လွှမ်းမိုးမှုကိုရှောင်ပါ

>ဆရာ့ဝတ်ငါးပါး
၁။အတတ်လည်းသင် ၂။ ပဲ့ပြင်ဆုံးမ ၃။ သိပ္ပမချန် 
၄။ဘေးရန် ဆီးကာ ၅။သင့်ရာအပ်ပို့ ဆရာတို့ ကျင့်ဖို့ဝတ်ငါးဖြာ။
>တပည့်ဝတ်ငါးပါး
၁။ညီညာထကြွ ၂။ဆုံးမနာယူ ၃။ လာမူကြိုဆီး 
၄။ထံနီးလုပ်ကြွေး ၅။ သင်တွေးအံရွတ် 
တပည့်ဝတ် မချွတ်ငါးခုသာ။
>နာယကဂုဏ်ခြောက်ပါး
၁။ခမာ - သည်းခံခြင်း
၂။ဇာဂရိယ - နိုးကြားခြင်း
၃။ဥဋ္ဌာန - ထကြွလုံ့လရှိခြင်း
၄။ သံဝိဘာဂ- ဝေဖန်ပေးကမ်းတတ်ခြင်း
၅။ ဒယာ - သနားခြင်း
၆။ ဣက္ခဏာ - အမြော်အမြင်ရှိခြင်း

>အနာယကဂုဏ်
၁။ ဂဏန်း ၂။ ပုတ်သင် ၃။ ကိုင်းပင် ၄။ နွားသိုး ၅။လိပ်မျိုး
၆။ ခွေးအ အ နာယက။

~ခင်ပွန်းကြီးဆယ်ပါး~
၁။ဘုရား ၂။ရဟန္တာ ၃။ပစ္စေကဗုဒ္ဓါ
၄။အဂ္ဂသာဝက ၅။အမိ ၆။အဖ 
၇။ဆရာ ၈။အသက်ကြီးသူ ၉။တရားပေးသူ 
၁၀။အဝတ်အစားပေးသူ
credit to original post

** Zawgyi **

၁။ ပညာေရးဝန္ႀကီး - Dr.မ်ိဳးသိမ္းႀကီး
၂။ ပညာေရး ဒုတိယဝန္ႀကီး - ဦးဝင္းေမာ္ထြန္း
၃။ ပညာေရးဝန္ျကီးဌာန၏ရည္ရြယ္ခ်က္နွင့္တာဝန္ 
* ေက်ာင္းေနအရြယ္လူငယ္အားလုံးပညာသင္ယူခြင့္႐ွိေစရန္။
* ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပညာေရးအဆင့္အတန္းျမင့္မာလာေစရန္။

** ပညာေရးေဆာင္ပုဒ္မ်ား **
၁။ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနေဆာင္ပုဒ္ - စိတ္ဓာတ္၊စည္းကမ္း၊ပညာ
၂။ ပညာေရးေဆာင္ပုဒ္ - ပညာေရးျဖင့္ ေခတ္မီဖြ႔ံၿဖိဳး တိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္အံ့။
၃။ ဘက္စံုပညာေရး ေဆာင္ပုဒ္ - ကာယ၊ ဥာဏ၊ စာရိတၱႏွင့္ ရသ၊ သက္ေမြး ဘက္စံုပညာေရး။
၄။ မိဘ ဆရာ အသင္းေဆာင္ပုဒ္ - မိဘဆရာပူးေပါင္း ကေလးပညာေကာင္း။
၅။ ေက်ာင္းေကာင္စီေဆာင္ပုဒ္ 
* အမ်ားအက်ိဳးေဆာင္ကိုယ့္အက်ိဳးေအာင္။
* စုေပါင္းညီညာေအာင္ေၾကာင္းျဖာ။
၆။ စာေပဗိမာန္ေဆာင္ပုဒ္ -အေမွာင္ခြင္း၍အလင္းေဆာင္အံ့။
၇။ ပညာတန္ေဆာင္ေဆာင္ပုဒ္ - ပညာ၊သမာ၊အာဘာ နတၳိ။
၈။စာတတ္ေျမာက္ေရးေန႔ေဆာင္ပုဒ္ -"စာတတ္ေျမာက္ေရးေဆာင္႐ြက္စို႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုတည္ေဆာက္ဖို႔"
၉။ဆရာမ်ားေန႔ေဆာင္ပုဒ္ -"လူေဘာင္အဖြဲအစည္းစဥ္ဆက္မျပတ္တိုး၊တတ္ေရးဆရာ႕စြမ္းရည္ျမႇင့္တင္ေပး"
၁၀။ကမာၻ့ဆရာမ်ားေန႔ေဆာင္ပုဒ္ - "ဆရာမ်ားကို တန္ဖိုးထားလို႔ သူတို႔အဆင့္အတန္းကို ျမႇင့္တင္စို႔" (Valuing Teachers,Improving their Status)
၁၁။အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား၏ေဆာင္ပုဒ္ - "စိတ္ဓာတ္-စည္းကမ္း-ပညာ"

>ကမာၻ႔ဆရာမ်ားေန႔(World Teacher' Day) - ေအာက္တိုဘာလ(၅)ရက္ (ဆရာမ်ားေန႔ကို ၁၉၆၆တြင္စတင္ခဲ့သည္။)
>စာတတ္ေျမာက္ေရးေန႔ကို (၁၉၅၆) အီရန္နိုင္ငံတြင္စတင္ခဲ့သည္။
>စာတတ္ေျမာက္ေရးေန႔ေဆာင္ပုဒ္ကို ယူနတ္စကိုအဖြဲ႕ႀကီးမွသတ္မွတ္ေပးသည္။
>ႏိုင္ငံတကာစာတတ္ေျမာက္ေရးေန႔စက္တင္ဘာလ(၈)ရက္
>ပညာယူနည္း၃သြယ္ 
* ေက်ာင္းတြင္းပညာေရး(Formal Education)
* ေက်ာင္းျပင္ပပညာေရး (Non-Formal Education)
* ကိုယ္တိုင္သတ္မွတ္သင္ယူပညာေရး (Informal Education)
>ေက်ာင္း၏က်င့္ရာ ခုႏွစ္ျဖာ
၁။ေက်ာင္း၏ျမင့္ျမတ္ျခင္းဆိုသည္မွာ ဆရာသမားကို႐ိုေသေလးစားျခင္း၊
၂။ေက်ာင္း၏အႏွစ္သာရမွာ စည္းကမ္း႐ွိျခင္း၊စာႀကိဳးစားျခင္း။
၃။ေက်ာင္း၏ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းဆိုသည္မွာ တစ္ဦးေပၚတစ္ဦး ေမတၱာသစၥာ႐ွိျခင္း။
၄။ေက်ာင္း၏က်က္သေရဆိုသည္မွာ ေက်ာင္း၏ ဝန္းက်င္သန္႔႐ွင္းစင္ၾကယ္ျခင္း။
ေက်ာင္း၏ဂုဏ္သတင္းဆိုသည္မွာ အမ်ားအက်ိဳးသယ္ပိုးေဆာင္ရြက္ျခင္း။
၆။ေက်ာင္း၏ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္းဆိုသည္မွာ စည္းလံုးညီၫြတ္ျခင္း။
၇။ေက်ာင္း၏ပင္မအလုပ္ဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံသားေကာင္းေမြးထုတ္ေပးျခင္း။
>ေက်ာင္းေကာင္စီ၏ သစၥာ အဓိ႒ာန္ (၄) ခ်က္မွာ
၁။မိမိကိုယ္ကိုေကာင္းေအာင္ႀကိဳးစားမည္
၂။မိမိအတန္းကိုေကာင္းေအာင္ႀကိဳးစားမည္။
၃။မိမိေက်ာင္းကိုေကာင္းေအာင္ႀကိဳးစားမည္။
၄။မိမိတိုင္းျပည္အတြက္ေကာင္းေအာင္ႀကိဳးစားမည္
>စည္းကမ္းလိုက္နာမႈႏွစ္မ်ိဳး 
(၁)အေၾကာက္တရားႏွင့္ယွဥ္သည့္လိုက္နာမႈ
(၂)အသိတရားႏွင့္ယွဥ္သည့္လိုက္နာမႈ။
>ေက်ာင္းလုပ္ငန္းစြမ္းေဆာင္မႈအဆင္(၁၂) ခ်က္ကုိခြဲျခားထားသည့္အပုိင္း(၂) ပုိင္းမွာ
၁။စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအပိုင္း 
၂။သင္ၾကားေရးအပိုင္း 
> ျမန္မာ့ပညာေရး ရည္မွန္းခ်က္
"မ်က္ေမွာက္ကာလျဖစ္ေသာ ပညာေခတ္စိန္ေခၚမႈကို ရင္ဆိုင္နိုင္မည့္ အစဥ္ေလ့လာသင္ယူႏိုင္ေသာ လူ႕ေဘာင္အဖြဲ႕အစည္းကို ဖန္တီးေပးနိုင္သည့္ ပညာေရးစနစ္တစ္ခု ျဖစ္ထြန္းလာေစရန္"

>ျမန္မာနိုင္ငံ၏ပညာေရး မူဝါဒ(၄)ရပ္
(၁)အေျခခံပညာကို လူတိုင္းသင္ယူခြင့္႐ရွိေစရန္
(၂)ကိုယ္က်င့္တရား စာရိတၱျမင့္မားမႈကို အေျခခံရန္
(၃)နိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္မႈအတြက္ လိုအပ္ေသာ သိပၸံနွင့္နည္းပညာအပါအဝင္ ပညာရပ္အသီးသီးကို တိုးတက္ျပန္႔ပြားေစရန္
(၄)နိုင္ငံေတာ္၏ ေက်းဇူးသစၥာခံၿပီး နိုင္္ငံေတာ္တည္ေဆာက္မႈအတြက္အလုပ္အေက်ြးျပဳမည့္ အတတ္ပညာရွင္ အသိပညာရွင္မ်ား က်ြမ္းက်င္သည့္လုပ္သားေကာင္းမ်ားနွင့္လက္ေတြ႕လုပ္ေဆာင္နိုင္မည့္ တတ္က်ြမ္းေသာ ပညာရွင္မ်ားေမြးထုတ္ေပးရန္

>ဆရာေကာင္းျဖစ္ဖို့"စ"ငါးလုံးနွင့္"အ"ငါးလုံး
`စ´ငါးလုံး
(၁)စိတ္ဓာတ္မြန္ျမတ္ခိုင္မာျခင္း
(၂)ေစတနာမွန္ျခင္း
(၃)စည္းကမ္း႐ိုေသလိုက္နာျခင္းႏွင့္စာရိတၱေကာင္းျခင္း
(၄)စာေပကိုစနစ္တက်ေလ့လာျခင္း
(၅)စိစစ္ေ၀ဖန္သည့္အေလ့အက်င့္ပ်ိဳးေထာင္ျခင္း
`အ´ငါးလုံး
(၁)အဂတိတရားေလးပါးေ႐ွာင္ပါ
(၂)အ႐ွက္မ႐ွိလူမ်ိဳးအလဇၨီျဖစ္ျခင္းကိုေ႐ွာင္ပါ
(၃)အေခ်ာင္ခိုမႈကိုေ႐ွာင္ပါ
(၄)အစြန္းေရာက္မႈကိုေ႐ွာင္ပါ
(၅)အသျပာေလာက၏လႊမ္းမိုးမႈကိုေ႐ွာင္ပါ

>ဆရာ့ဝတ္ငါးပါး
၁။အတတ္လည္းသင္ ၂။ ပဲ႔ျပင္ဆံုးမ ၃။ သိပၸမခ်န္ 
၄။ေဘးရန္ ဆီးကာ ၅။သင့္ရာအပ္ပို႔ ဆရာတို႔ က်င့္ဖို႔ဝတ္ငါးျဖာ။
>တပည့္ဝတ္ငါးပါး
၁။ညီညာထၾကြ ၂။ဆံုးမနာယူ ၃။ လာမူၾကိဳဆီး 
၄။ထံနီးလုပ္ေၾကြး ၅။ သင္ေတြးအံရြတ္ 
တပည့္ဝတ္ မခ်ြတ္ငါးခုသာ။
>နာယကဂုဏ္ေျခာက္ပါး
၁။ခမာ - သည္းခံျခင္း
၂။ဇာဂရိယ - နိုးၾကားျခင္း
၃။ဥ႒ာန - ထၾကြလံု႔လရိွျခင္း
၄။ သံဝိဘာဂ- ေဝဖန္ေပးကမ္းတတ္ျခင္း
၅။ ဒယာ - သနားျခင္း
၆။ ဣကၡဏာ - အေျမာ္အျမင္ရိွျခင္း

>အနာယကဂုဏ္
၁။ ဂဏန္း ၂။ ပုတ္သင္ ၃။ ကိုင္းပင္ ၄။ ႏြားသိုး ၅။လိပ္မ်ိဳး
၆။ ေခြးအ အ နာယက။

~ခင္ပြန္းၾကီးဆယ္ပါး~
၁။ဘုရား ၂။ရဟႏၲာ ၃။ပေစၥကဗုဒၶါ
၄။အဂၢသာဝက ၅။အမိ ၆။အဖ 
၇။ဆရာ ၈။အသက္ၾကီးသူ ၉။တရားေပးသူ 
၁၀။အဝတ္အစားေပးသူ
credit to original post

 

Latest Post Read 23347 times