ယခုပို႔ခ်ခ်က္သည္ ၂၀၁၉ ခုႏွစ္ တကၠသုိလ္၀င္စာေမးပြဲေျဖဆိုၾကမည့္ ေက်ာင္းသား/သူမ်ားအတြက္ ျမန္မာစာဘာသာရပ္ဆုိင္ရာသိေကာင္းစရာမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
ထုိပို႔ခ်ခ်က္သည္ျမန္မာစာ ျပဌာန္း စာမ်ားကို ေလ့လာက်က္မွတ္ရာတြင္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ေစရန္ႏွင့္ တကၠသုိလ္၀င္စာေမးပြဲႀကီး ေျဖဆုိရာတြင္ ထူးခြ်န္ေပါက္ေျမာက္စြာ ေျဖဆုိႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ပါသည္။ ယခုႏွစ္ေျဖဆုိရမည့္ ေမးခြန္းမွာ ေမးခြန္းပုံစံသစ္ျဖင့္ ေျဖဆုိၾကရမည္ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာဘာသာရပ္ေမးခြန္းပုံစံသစ္သည္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား သင္ခန္းစာကို ႏႈတ္တိုက္ အလြတ္က်က္မွတ္ျခင္းကို ေလၽွာ့ခ်ၿပီး တစ္ႏွစ္ပတ္လုံး သင္ယူေလ့လာဆည္းပူးထားသည့္ သင္ခန္းစာ မ်ားကို ကိုယ္ပိုင္စဥ္းစားေတြးေခၚမႈ၊ကိုယ္တုိင္ တီထြင္ဖန္တီးနိုင္မႈ၊ ကိုယ္ပိုင္ေရးသားတင္ျပမႈ၊ ကိုယ္တိုင္ဆုံးျဖတ္နိုင္မႈ စြမ္းရည္တို႔ျဖင့္ ေပါင္းစပ္ကာ ေျဖဆိုနိုင္မည့္ပုံံစံသုိ႔ ဦးတည္ေျပာင္းလဲထားပါသည္။
ေမးခြန္းပုံစံသစ္သည္ အလြတ္က်က္မွတ္မႈႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ေတြးေခၚစဥ္းစားဖန္တီးနိုင္မႈ တို႔ကို ဟန္ခ်က္ညီညီ ေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္ရာ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ေမးခြန္းပုံစံသစ္၏ ဦးတည္ ခ်က္ အတိုင္း အလြတ္က်က္မွတ္မႈႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္စဥ္းစားေတြးေခၚေရးသားနိုင္မႈ တို႔ကို ဟန္ခ်က္ညီညီ ေလ့လာသင္ယူ ေလ့က်င့္ထားရန္ အထူးလိုအပ္လွပါသည္။
တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ျမန္မာစာေမးခြန္းလႊာတြင္ ေမးခြန္းနံပါတ္(၁) ေမးခြန္းသည္ ျမန္မာသဒၵါေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုေမးခြန္းတြင္ က်က္မွတ္မႈႏွင့္ေလ့က်င့္မႈကို ဟန္ခ်က္ညီစြာ ေပါင္းစပ္ထားပါသည္။
ျမန္မာသဒၵါေမးခြန္းတြင္ အဓိက အားျဖင့္ အပိုင္းႏွစ္ပိုင္း ပါဝင္ပါသည္။ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆို သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား၊ သဒၵါသေဘာတရားမ်ားကို စစ္ေဆးသည့္ အပိုင္းႏွင့္ ျမန္မာ သဒၵါဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ မ်ားကို မည္မၽွလက္ေတြ႕အသုံးခ်နိုင္သည္ကို စစ္ေဆးအကဲျဖတ္သည့္ အပိုင္းတို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။
ယခင္ႏွစ္မ်ားက ျမန္မာသဒၵါေမးခြန္းတြင္ ေမးခြန္းပုဒ္ခြဲ (က)၊ (ခ)၊ (ဂ) သုံးပုဒ္ ပါဝင္ခဲ့ေသာ္လည္း ယခု ၂၀၁၉ ခုႏွစ္တြင္ စတင္မည့္ ျမန္မာသဒၵါဆိုင္ရာ ေမးခြန္းတြင္ ေမးခြန္းပုဒ္ခြဲ (က)ႏွင့္ (ခ) ႏွစ္ပုဒ္သာ ပါဝင္မည္ျဖစ္သည္။
ေမးခြန္း ၁(က) ျဖစ္သည့္ ပထမပိုင္းတြင္ ျမန္မာစကားဆိုင္ရာ သိမွတ္ဖြယ္ရာအခန္းမွ အုတ္ခြက္စာ၊ ေက်ာက္စာ စသည့္ စာအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ည ေျပာင္းလဲပုံ၊ ဒေထြးေျပာင္းလဲပုံ၊ အကၡရာ ဦ ေျပာင္းလဲပုံ စသည့္ အကၡရာ ပုံသဏၭာန္ေျပာင္းလဲပုံမ်ား၊ ဌာန္၊ ကရိုဏ္းႏွင့္ပယတ္၊ စကားသံျဖစ္အဂၤါမ်ား။ ဝါစဂၤဆိုင္ရာ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ား၊ ဝါက်ဆိုင္ရာအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ား တို႔မွ ပါဝင္ပါသည္။
အဆိုပါေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖဆိုရာတြင္ က်က္မွတ္မႈကို အားျပဳ၍ အခ်က္အလက္မ်ားကို အစီအစဥ္တက် ေရးရမည္ျဖစ္ၿပီး လိုအပ္သည့္သာဓကမ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းေျဖဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ ေမးခြန္းနံပါတ္ ၁(က)တြင္ (၃)ခု ေပး ထားၿပီး (၁)ခုကို ေျဖဆိုၾကရမည္ျဖစ္သည္။
ေမးခြန္း၁ (ခ) ဒုတိယပိုင္းတြင္ ျမန္မာသဒၵါဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ားကို လက္ေတြ႕က်က် မည္မၽွ သိရွိသည္၊ မည္မၽွ အသုံးခ်နိုင္သည္ဆိုသည္ကို စစ္ေဆးအကဲျဖတ္သည့္ ေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ သဒၵါေလ့က်င့္ခန္း ေမးခြန္းဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ ျမန္မာသဒၵါ ျပ႒ာန္းခ်က္ပါ သင္ခန္းစာမ်ားမွ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား အမွန္တကယ္နားလည္ေျဖဆိုနိုင္မည့္ လက္ေတြ႕ေလ့က်င့္ခန္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေမးျမန္းမည္ျဖစ္ပါသည္။ သဒၵါေလ့က်င့္ခန္းမ်ားကို ေျဖဆိုနိုင္ရန္အတြက္ သဒၵါစာအုပ္မွ သေဘာတရားမ်ားကို ေကာင္းစြာ နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ေလ့လာၿပီးေလ့က်င့္ခန္းမ်ားကို အထပ္ထပ္အခါခါ ေလ့က်င့္ထားရမည္။
ေမးခြန္းပုံစံသစ္၏ နံပါတ္ ၁ (ခ) သည္ ယခင္က (၄) မွတ္ေပးသည့္ ၁ (ခ) ေမးခြန္းနွင့္ (၆) မွတ္ေပးသည့္ ၁ (ဂ) ေမးခြန္း ပုဒ္ခြဲႏွစ္ခုကို ေပါင္းစပ္ကာ ၁ (ခ) (၁၀) မွတ္ေပးသည့္ ေမးခြန္းအျဖစ္ စုစည္းထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုေမးခြန္းသည္ သဒၵါစကားလုံးႏွင့္ သဒၵါအမ်ိဳးအစား ေမးခြန္းမ်ိဳးသာမက သဒၵါစကားလုံး ဖြဲ႕စည္းေရးသားေစျခင္း (ဥပမာ ေပါင္းစပ္ နာမ္ စကားလုံး၊ ေပါင္းစပ္ ႀကိယာ စကားလုံး၊ ႀကိယာ၀ိေသသန စကားလုံး ဖန္တီးေရးသားျခင္း)၊ ၀ါက်တြင္း ပုဒ္အထားအသို ျပင္ဆင္ေရးဖြဲ႕ေစျခင္း၊ ေပးထားသည့္ ၀ါက်တြင္ ဆီေလ်ာ္သည့္ သဒၵါစကားလုံး ျဖည့္စြက္ေရးသားေစျခင္း စသျဖင့္ သဒၵါေလ့က်င့္ခန္း ေမးခြန္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေမးျမန္းႏိုင္ပါသည္။
ေမးခြန္းပုံစံသစ္ ေမးခြန္းနံပါတ္ (၂) တြင္ ေမးခြန္း ပုဒ္ခြဲ သုံးပုဒ္ ပါဝင္ပါသည္။ ေမးခြန္းနံပါတ္ ၂ (က)သည္ ခက္ဆစ္ကို ေျဖဆုိရမည့္ ေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။ ခက္ဆစ္ေမးခြန္းအတြက္ ကဗ်ာ၊ စကားေျပ ေရသည္ျပဇာတ္ ျပ႒ာန္းစာအုပ္(၃)အုပ္ေတြ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုေပးထားသည့္ ေ၀ါဟာရမ်ားကို တိက်မွန္ကန္စြာ က်က္မွတ္ထားရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ခက္ဆစ္ဖြင့္ဆိုျပထားေသာ ေ၀ါဟာရမ်ားတြင္ တစ္ေခ်ာင္းပုဒ္ ခံထားပါက အဓိပၸာယ္ ျပည့္စုံျခင္း မရွိေသးသည့္အတြက္ ဆက္လက္ေဖာ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ပုဒ္မခံထားေသာ ဖြင့္ဆိုခ်က္ျဖစ္ပါက ဖြင့္ဆိုခ်က္တစ္ခုထက္မကပါရွိေနလၽွင္ တစ္ခုကို ေဖာ္ျပလၽွင္ လုံေလာက္ပါသည္။ ၂ (က)ခက္ဆစ္ေမးခြန္းတြင္ စကားလုံး ၇ လုံးေပးထားၿပီး ၅ ခုကို ဆိုရပါမည္။ ခက္ဆစ္အဖြင့္ ေမးခြန္းတြင္ ေရွးသုံး ေ၀ါဟာရမ်ား သာမက ေခတ္သုံးေ၀ါဟာရမ်ားလည္း ပါ၀င္မည္ ျဖစ္သည္။
ေမးခြန္းနံပါတ္ ၂ (ဂ) သည္ အလကၤာေမးခြန္းျဖစ္သည္။ ယခင္အလကၤာေမးခြန္းတြင္ ေဝါဟာရမ်ားကို အလကၤာအမ်ိဳးအမည္ ေဖာ္ျပလ်က္ ေပးထားၿပီး သက္ဆိုင္ရာသင္ခန္းစာတြင္ မည္သို႔ သုံးထားေၾကာင္းႏွင့္ အဘယ္ေၾကာင့္ ထိုအလကၤာေျမာက္ေၾကာင္း ေမးပါသည္။ ယခု ၂၀၁၉ ခုႏွစ္တြင္ စတင္မည့္ ေမးခြန္းပုံစံသစ္တြင္ အလကၤာအမ်ိဳးအမည္ကို မေဖာ္ျပေတာ့ဘဲ ေပးထားေသာ ေ၀ါဟာရ အသုံးအႏႈန္းကို အလကၤာ အမ်ိဳးအစားေဖာ္ျပေစျခင္းႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ သင္ခန္းစာတြင္ မည္သို႔သုံးထားသည့္အတြက္ ထိုအလကၤာေျမာက္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပေစျခင္းတို႔ကို ေမးျမန္းပါမည္။
ေျဖဆုိရာတြင္ ပုံစံတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကို သတ္မွတ္ေျဖဆိုျခင္းထက္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတုိ႔၏ အမွန္တကယ္ နားလည္ေျဖဆုိႏုိင္သည့္ ေျဖဆုိခ်က္အေပၚတြင္သာ အကဲျဖတ္ အမွတ္ေပးသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ပုံစံသစ္အလကၤာေမးခြန္း၏ ဦးတည္ခ်က္သည္ အလကၤာကို အလြတ္က်က္မွတ္ျခင္းထက္ အလကၤာ၏ သေဘာ သဘာဝ နားလည္သေဘာေပါက္စြာ ေျဖဆိုနိုင္မႈကို ဦးတည္ထားျခင္းျဖစ္ရာ အလကၤာေျဖဆိုရာတြင္ မိမိ၏ နားလည္တတ္ေျမာက္ထားသည့္ အလကၤာ သေဘာမွန္ကန္စြာ ေျဖဆိုနိုင္လၽွင္ မည္သည့္အတင္အျပပုံစံျဖင့္ ေျဖဆိုသည္ျဖစ္ေစ အမွတ္ျပည့္ ရရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ ေပးထားေသာေဝါဟာရ အေရအတြက္မွာ (၇)ခု ျဖစ္ၿပီး၊ (၅)ခု ဆိုရမည္။
ေမးခြန္းနံပါတ္(၃) တြင္ ေမးခြန္း ပုဒ္ခြဲႏွစ္ပုဒ္ ပါဝင္ပါသည္။ ၃(က)မွာ ကဗ်ာေမးခြန္းတို ျဖစ္ၿပီး၊ ေမးခြန္းပုံစံ အေျပာင္းအလဲ မရွိေသာ္လည္း ေမးမည့္ေမးခြန္းကို ပိုမိုက်ယ္ျပန႔္ေစရန္ ျပင္ဆင္ထားပါသည္။ ကဗ်ာစာသား ေကာက္ႏုတ္ခ်က္ အတိုကိုေပးထားၿပီး၊ ဆိုလိုရင္း ေရးသားေစသည့္ ေမးခြန္းမ်ိဳး ပါဝင္လာမည္ျဖစ္ပါသည္။
ေျဖဆိုရန္ ေမးထားသည့္ ပုဒ္ေရ (၇)ပုဒ္ ျဖစ္ပါသည္။ ကဗ်ာေမးခြန္းတိုမ်ားကို ေျဖဆိုရာတြင္ အထူးသတိျပဳရမည့္အခ်က္မွာ ေရြးခ်ယ္သည့္ ေမးခြန္း၏နံပါတ္ကို အေျဖတြင္ မွန္ကန္စြာ ေရးသား ေဖာ္ျပရန္ျဖစ္ပါသည္။ (၇)ပုဒ္ေပးထားသည့္အတြက္ မိမိေရြးခ်ယ္သည့္နံပါတ္မ်ားမွာ အစဥ္အတိုင္း မဟုတ္ခဲ့ပါက အေျဖတြင္ နံပါတ္စဥ္ကို အစဥ္အတိုင္းတပ္ကာ ဆို၍မရေပ။ ေမးခြန္းတြင္ ေပးထားသည့္ နံပါတ္ႏွင့္ အေျဖပါ နံပါတ္တို႔ မတူညီပါက အမွန္ေသာ္လည္း အမွတ္ဆုံးရႈံးမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ေမးခြန္းတိုေျဖဆိုရာတြင္ ဝါက်အျပည့္အစုံ ေရးသားေျဖဆိုသင့္ပါသည္။
နံပါတ္ ၃ (ခ)သည္ ကဗ်ာေမးခြန္းရွည္ျဖစ္ပါသည္။ ဤေမးခြန္းသည္ ေမးခြန္းပုံစံအေနျဖင့္ ေျပာင္းလဲမႈ မရွိေသာ္လည္း စစ္ေဆး၊ အကဲျဖတ္ရာတြင္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား၏ ေလ့လာက်က္မွတ္မႈ အတြက္ ေပးမွတ္၏တစ္ဝက္၊ မိမိကိုယ္ပိုင္အေရးအသား၊ အတင္အျပစြမ္းရည္ျဖင့္ ေမးခြန္းႏွင့္အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ ေျဖဆိုတင္ျပနိုင္မႈအတြက္ ေပးမွတ္၏တစ္ဝက္ သတ္မွတ္ကာ စစ္ေဆး အကဲျဖတ္မည္ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ျဖစ္ရာ ေမးခြန္း၏ ရႈေထာင့္အတိုင္း အံဝင္ခြင္က် ေျဖဆိုနိုင္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။ မိမိ က်က္မွတ္ထားသည့္ ကဗ်ာေခါင္းစဥ္ပါသည္ႏွင့္ ကဗ်ာစာသား တစ္ပုဒ္လုံးခ်ေရးကာ စကားေျပျပန္ဆို ေရးသားေျဖဆိုမည္ ဆိုပါက အခ်က္အလက္အားလုံးပါဝင္ေစကာမူ ေမးခြန္းႏွင့္ အံမဝင္လၽွင္ ေပးမွတ္တစ္၀က္ေအာက္သာ ရရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ ကဗ်ာ ေကာက္ႏုတ္စာသားမ်ားကိုလည္း ေမးခြန္းႏွင့္ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္႐ုံသာ ထည့္သြင္းေျဖဆိုရမည္ျဖစ္သည္။
ေမးခြန္းနံပါတ္(၄)သည္ စကားေျပေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။ ေမးခြန္းနံပါတ္(၃) ကဗ်ာေမးခြန္းႏွင့္ သေဘာသဘာဝအားျဖင့္ တူပါသည္။ ေမးခြန္းပုဒ္ခြဲ ႏွစ္ပုဒ္ပါဝင္ပါသည္။ နံပါတ္ ၄(က)မွာ စကားေျပ ေမးခြန္းတို ျဖစ္ပါသည္။
ေျဖဆိုရန္ေမးထားသည့္ ပုဒ္ေရအေရအတြက္မွာ(၇)ပုဒ္ျဖစ္ပါသည္။ စကားေျပေမးခြန္းကို ေျဖဆိုရာတြင္လည္း ကဗ်ာေမးခြန္းတို႔ကဲ့သို႔ပင္ ေပးထားေသာ ေမးခြန္းနံပါတ္ႏွင့္ မိမိေရြးခ်ယ္ ေျဖဆုိေသာ နံပါတ္ တူညီမႈရွိရပါမည္။
ေမးခြန္းႏွင့္ အေျဖ နံပါတ္ကိုက္ညီျခင္း မရွိပါက အေျဖမွန္ေစကာမူ အမွတ္ဆုံးရႈံးမည္ ျဖစ္ပါသည္။ စကားေျပေမးခြန္းတိုေျဖဆုိရာတြင္ ကဗ်ာေမးခြန္းကဲ့သုိ႔ပင္ ၀ါက်အျပည့္အစုံေရးသား ေျဖဆုိသင့္ပါသည္။
ေမးခြန္းနံပါတ္ ၄ (ခ)သည္ စကားေျပ ေမးခြန္းရွည္ ျဖစ္ပါသည္။ စကားေျပေမးခြန္းရွည္သည္လည္း ကဗ်ာေမးခြန္းရွည္ကဲ့သုိ႔ ေလ့လာက်က္မွတ္မႈအတြက္ ေပးမွတ္၏ တစ္ဝက္ မိမိကိုယ္ပိုင္ အေရးအသား အတင္အျပ စြမ္းရည္ျဖင့္ ေမးခြန္းႏွင့္ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ ဆိုတင္ျပနိုင္မႈအတြက္ ေပးမွတ္၏ တစ္ဝက္ စစ္ေဆးအကဲျဖတ္သည့္ ေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။
စကားေျပေမးခြန္းရွည္ေျဖဆိုရာတြင္ ေမးခြန္း၏ ရႈေထာင့္ကို ေသခ်ာစြာဖတ္ရႈၿပီး ေမးထားသည့္ ရႈေထာင့္ အတြင္း အံဝင္ခြင္က် ေျဖဆိုနိုင္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။ ေမးခြန္း ရႈေထာင့္ကို သတိမမူဘဲ အလြတ္က်က္မွတ္ထားသည့္အပုဒ္ႏွင့္ ေခါင္းစဥ္တူသျဖင့္ အခ်က္အလက္မ်ားကိုခ်ည္း အေျမာက္အျမားေရသားေနပါက ေပးမွတ္၏ တစ္ဝက္ေလာက္သာ ရရွိနိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
ေမးခြန္းနံပါတ္(၅) သည္ ေရသည္ျပဇာတ္ေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။ ေမးခြန္းပုဒ္ခြဲႏွစ္ပုဒ္ ပါဝင္ပါသည္။ နံပါတ္၅(က)သည္ ေရသည္ျပဇာတ္စကားစပ္ေမးခြန္းျဖစ္ၿပီး (ခ)သည္ အပုဒ္ရွည္ေမးခြန္း ျဖစ္ပါသည္။
နံပါတ္ ၅ (က) စကားစပ္ ေမးခြန္းတြင္ ယခင္က (၇)မွတ္ေပးသည့္ ေမးခြန္းပုံစံအစား (၅ )မွတ္ေပးသည့္ ေမးခြန္းပုံစံသို႔ ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ထားပါသည္။
ေျဖဆိုရာတြင္ မည္သည့္အခန္းမွျဖစ္သည္ကို ေဖာ္ျပသည့္အခ်က္ႏွင့္ စကားစပ္ဆိုင္ရာ အခ်က္မ်ား (မည္သူက၊ မည္သူ႔ကို မည္သည့္အခ်ိန္၊ မည္သည့္ ေနရာမွာ၊ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္) စုစုေပါင္းအခ်က္(၆)ခ်က္အတြက္(၃)မွတ္၊ မည္သည္ကိုေျပာသည္ ဟူသည့္ ဆုိလုိရင္းကို ရွင္းလင္းေရးသားေျဖဆိုျခင္းအတြက္ (၂)မွတ္ သတ္မွတ္ထားရာ လိုရင္းတိုရွင္းဆိုနိုင္ရန္ အထူးသတိျပဳသင့္ပါသည္။ ပါဝင္သည့္အခန္းကို ေဖာ္ျပရာတြင္ အခန္းနံပါတ္သက္သက္ကို ေဖာ္ျပျခင္းထက္ အခန္းအမည္ကိုပါ ယွဥ္တြဲေဖာ္ျပသင့္ပါသည္။
နံပါတ္ ၅ (ခ)သည္ ေရသည္ျပဇာတ္ေမးခြန္းရွည္တြင္ ယခင္ကအေၾကာင္းအရာပိုင္းကိုသာၿပီး ေပးမွတ္မွာ (၈)မွတ္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ယခုက်င့္သုံးရမည့္ ေမးခြန္းပုံစံသစ္တြင္ ျပဇာတ္အေၾကာင္းအရာ တစ္ပုဒ္ႏွင့္ ျပဇာတ္အတတ္ပညာ အေရးအသားတစ္ပုဒ္ ေမးျမန္းမည္ျဖစ္ပါသည္။ ႏွစ္ပုဒ္အနက္ ႏွစ္သက္ရာတစ္ပုဒ္ကို ေရြးခ်ယ္ေျဖဆိုရပါမည္။ ေပးမွတ္ကို ယခင္က( ၈ ) မွတ္အစား ( ၁၀)မွတ္သို႔ ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ထားပါသည္။
(၁၀) မွတ္တန္ ေမးခြန္းျဖစ္သည့္အတြက္ (၁၀)မွတ္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ ေလ့လာထားရန္လိုအပ္ပါသည္။ ယခင္က(၈)မွတ္ေပးသည့္ အေနအထားမ်ိဳးျဖင့္သာ ေလ့လာျပင္ဆင္ထား မည္ဆို ပါက ရမွတ္ေလ်ာ့နည္း သြားနိုင္ပါသည္။
ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ျပဇာတ္ေလ့လာရာတြင္ ျပဇာတ္၏ အေရးအသား၊ အတင္အျပႏွင့္ ျပဇာတ္ဖန္တီးမႈ အတတ္ပညာတို႔ကိုလည္း မလြဲမေသြ ေလ့လာဆည္းပူးသင့္သည္ျဖစ္ရာ အတတ္ပညာႏွင့္ အေရးအသားတို႔ကိုလည္း ျပဇာတ္ေမးခြန္းတြင္ ထည့္သြင္းေမးျမန္းသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ေမးခြန္းနံပါတ္(၆) သည္ ယခင္က စာစီစာကုံးတစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာ ေျဖဆိုရသည့္ေမးခြန္းျဖစ္ေသာ္လည္း ေျပာင္းလဲမည့္ ေမးခြန္းပုံစံတြင္ ေမးခြန္းနံပါတ္(၆)ကို (က)ႏွင့္(ခ)ခြဲ၍ ေမးခြန္းပုဒ္ခြဲ ႏွစ္ပုဒ္အျဖစ္ ျပင္ဆင္ထားပါသည္။ ၆(က)ကို (၁၀) မွတ္ေပးသည့္ စာစီစာကုံးေမးခြန္းအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ၆(ခ)ကို အဆိုတစ္ခု ေဆြးေႏြးေစသည့္ (၁၀)မွတ္ေပးေသာ ေမးခြန္းအျဖစ္ လည္းေကာင္း ေျပာင္းလဲထားပါသည္။
ယခင္အမွတ္(၂၀)ေပးသည့္ စာစီစာကုံးတစ္ပုဒ္တည္းကို ေျဖဆိုရျခင္းမွ စာစီစာကုံးႏွင့္ အဆိုေဆြးေႏြး အေရးအသားႏွစ္ပုဒ္ခြဲေဝေျဖဆိုရမည္ ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ပုဒ္ေျဖဆိုရမည္ျဖစ္ရာ ႏွစ္ခါစဥ္းစား ေျဖဆိုရမည့္အခ်က္ကို အထူးသတိျပဳရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ထိုသို႔ စဥ္းစားရမည့္အခ်ိန္ႏွင့္ ေရးသားရမည့္အခ်ိန္တို႔ကို လုံေလာက္မႈ ရွိေစရန္ ႀကိဳတင္ေလ့က်င့္ ျပင္ဆင္ထားရမည္ျဖစ္သည္။
၆(က) စာစီစာကုံးေမးခြန္းတြင္ (၂)ပုဒ္ေပးထားၿပီး (၁)ပုဒ္ေျဖဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ စာစီစာကုံးေရးသားရန္ ပုံၾကမ္းအခ်က္ အလက္(၅)ခ်က္ေပးထားၿပီး အခ်က္တစ္ခ်က္ကို စာတစ္ပိုဒ္ႏွုန္းျဖင့္ ဆိုရမည္ျဖစ္ပါသည္။
စစ္ေဆးအကဲျဖတ္ရာတြင္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အခ်က္တစ္ခ်က္(၂)မွတ္ႏွုန္းျဖင့္ အကဲျဖတ္ရန္ လ်ာထားပါသည္။
စာစီစာကုံးေျဖဆုိရာတြင္ အထူးသတိျပဳရမည့္ အခ်က္မွာ ေမးထားသည့္ ပုံၾကမ္းအခ်က္အလက္မ်ားကို မိမိ၏ကိုယ္ပိုင္စိတ္ကူးစိတ္သန္းျဖင့္ ေရးသားေျဖဆိုရန္ ျဖစ္ပါသည္။
ေပးထားသည့္ ပုံၾကမ္းအခ်က္အလက္ အစီအစဥ္အတိုင္း မိမိကိုယ္ပိုင္အေရးအသားျဖင့္ ေျဖဆိုရမည္ျဖစ္ရာ ပုံၾကမ္းအခ်က္အလက္မ်ားကို အေျခမခံဘဲ အလြတ္က်က္မွတ္ေျဖဆိုပါက အမွတ္ရရွိနိုင္မည္ မဟုတ္သည္ကို အထူးသတိျပဳသင့္ပါသည္။ ယခု ေျပာင္းလဲထားသည့္ ေမးခြန္းပုံစံတြင္ စာစီစာကုံးကို အလြတ္က်က္မွတ္ေနပါက အခ်ိန္မ်ားစြာကုန္မည့္အျပင္ ရမွတ္လည္း ဆုံးရႈံးသြားႏိုင္ပါသည္။
၆ (ခ)သည္ အသစ္ျဖည့္စြက္ ထည့္သြင္းထားေသာ ေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။ ေပးထားေသာ အဆိုတစ္ရပ္ကို ဖတ္ရႈၿပီး မိမိႏွစ္သက္ရာဘက္မွ ရပ္တည္ေဆြးေႏြးေစေသာ ေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။
ဤေမးခြန္းသည္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္စဥ္းစားဉာဏ္၊ အေတြးအေခၚ၊ ပင္ကိုအရည္အေသြးေဖာ္ထုတ္ျပသရမည့္ ေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။ အဆိုကို ေဆြးေႏြးေျဖဆိုရာ အေရးအသားျဖင့္သာ ေရးသားရမည္ကို အထူးသတိျပဳရပါမည္။ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္အေတြးအေခၚ၊ စိတ္ကူးစိတ္သန္းေကာင္းလၽွင္ေကာင္းသေလာက္၊ အေရးအသားအတင္အျပေကာင္းလၽွင္ ေကာင္းသေလာက္ အမွတ္ရရွိနိုင္ ျဖစ္ပါသည္။
ေပးထားေသာအဆိုမွာလည္း ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားအားလုံး ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္မည့္ ေယဘုယ်က်ေသာ အဆုိမ်ိဳးကိုသာ ေပးထားမည္ျဖစ္ပါသည္။ သာဓကအားျဖင့္ “မိုးရြာျခင္းသည္ ေနသာျခင္းထက္ ပို၍ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ေကာင္းသည္၊ ပန္းတကာတို႔တြင္ ႏွင္းဆီပန္းသည္ ျမတ္နိုးစရာအေကာင္းဆုံးျဖစ္သည္” စသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။
အဆိုေဆြးေႏြးအေရးအသားေျဖဆိုရန္အတြက္ ရရွိမည့္အခ်ိန္အတိုင္းအတာကို အေလးထားသတိျပဳရမည္ျဖစ္သည္။ အဆုိေဆြးေႏြးေမးခြန္းအတြက္ ေရးသားခ်ိန္သည္ မိနစ္(၂၀၊ ၂၅)မိနစ္ခန႔္သာ ရရွိနိုင္မည္ျဖစ္ရာ ေျဖဆိုရမည့္ ပမာဏကို ခ်ိန္ဆႏုိင္ရန္ အထူးအေရးႀကီးပါသည္။ အဆိုေဆြးေႏြး အေရးအသားအတြက္ စာပိုဒ္(၄)ပိုဒ္သာ ေရးသားေျဖဆိုသင့္သည္။
ပထမအပိုဒ္သည္ အစပ်ိဳးသည့္နိဒါန္းျဖစ္ၿပီး ဒုတိယႏွင့္ တတိယပိုဒ္တို႔သည္ စာကိုယ္ျဖစ္ပါသည္။ စတုတၳပိုဒ္မွာ မိမိ၏ရပ္တည္ခ်က္ကို အတည္ျပဳ နိဂုံးခ်ဳပ္သည့္ အပိုဒ္ျဖစ္သည္။
စာတစ္ပိုဒ္အတြက္ ေရးသားခ်ိန္ကို(၅)မိနစ္ခန႔္သာ အသုံးျပဳသင့္ပါသည္။ စာပိုဒ္ တစ္ပုိဒ္ကို မည္မွ်ပမာဏေရးသားသင့္သည္ ဆုိသည္မွာမူ ေပးမွတ္ႏွင့္ ခ်ိန္ဆရမည္။ အဆုိေဆြးေႏြးအေရးအသားကို စစ္ေဆး အကဲျဖတ္ရန္အတြက္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ပထမပုိဒ္နိဒါန္းနွင့္ စတုတၳပုိဒ္နိဂုံးကို (၂) မွတ္စီ၊ ဒုတိယပုိဒ္ႏွင့္ တတိယပုိဒ္စာကုိယ္မ်ားကုိမူ (၃) မွတ္စီ သတ္မွတ္ လ်ာထားပါသည္။
တကၠသုိလ္၀င္တန္း ျမန္မာစာဘာသာရပ္သည္ ျမန္မာစာအေရးအသား၊ ျမန္မာစာေပ၏ အႏွစ္သာရကို ေဖာ္က်ဴးသည့္ ဘာသာရပ္ျဖစ္ရာ ဘာသာရပ္၏ အႏွစ္သာရကို သိရွိေအာင္ ေလ့လာသင္ယူရန္ လုိပါသည္။ စာေမးပြဲေျဖဆုိရာတြင္ ေက်ာင္းသား/သူမ်ား သည္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိခ်က္ေမးခြန္း၊ ဓမၼဓိဌာန္ေမးခြန္း၊ ကဗ်ာ၊ စကားေျပ၊ ေရသည္ျပဇာတ္ပါ အခ်က္အလက္စသည္တုိ႔ကို တိတိက်က် က်မွတ္ ရမည္ ျဖစ္ၿပီး လိုရင္း အခ်က္အလက္ကို တိတိက်က် ေျဖဆုိႏုိင္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။
တကၠသုိလ္၀င္တန္း ေျဖဆုိၾကမည့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအားလုံး ျမန္မာစာေမးခြန္းပုံစံသစ္ကို အခက္အခဲမရွိ ေျဖဆုိႏုိင္ၿပီး ေအာင္ပန္းဆြတ္ခူးႏုိင္ၾကပါေစဟု ဆႏၵျပဳရင္း နိဂုံးခ်ဳပ္လုိက္ရပါသည္။
ေဒါက္တာေအာင္ျမင့္ဦး ပါေမာကၡ (ဌာနမွဴး) ျမန္မာစာဌာန၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္
source: ministry of education